Code | UPH-LG-SU |
---|---|
Organizational unit | Wydział Nauk Humanistycznych |
Field of studies | Logopedia |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Second cycle |
Educational profile | practical |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 2 lata |
Recruitment committee address | Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69, 0.70 |
Office opening hours | informacje na stronie głównej programu IRK |
WWW address | https://wh.uws.edu.pl/ |
Required document | |
Ask a question |
Opis kierunku
Kierunek jest adresowany do osób, które ukończyły studia licencjackie z logopedii, logopedii z audiologią lub kierunków pokrewnych, nabywali uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela w oparciu o standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i chcą zdobyć pełne kwalifikacje zawodowe.
Studia drugiego stopnia (magisterskie) są studiami stacjonarnymi o profilu praktycznym i trwają 4 semestry. Umożliwiają poszerzenie wiedzy z zakresu zachowań językowych, zaburzeń mowy, słuchu, zaburzeń centralnego przetwarzania słuchowego, metodologii badań logopedycznych oraz nabycie wielu umiejętności praktycznych. Realizowany jest także moduł psychologiczno-pedagogiczny przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela.
Proponujemy dwie specjalności: neurologopedyczną i gerontologopedyczną, które umożliwiają zdobycie specjalizacji najbardziej poszukiwanych na rynku pracy.
Oferujemy bardzo atrakcyjne warunki studiowania – nowy i nowocześnie wyposażony budynek Wydziału Nauk Humanistycznych, w którym mieści się Ośrodek Logopedyczny i Studencka Poradnia Logopedyczna, w sąsiednim budynku świetnie wyposażona, nowoczesna Biblioteka Główna, obok Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej. Znakomita kadra naukowa, doświadczeni logopedzi praktycy i lekarze gwarantują doskonałe przygotowanie zawodowe.
Absolwent studiów II stopnia logopedii jest przygotowany także do prowadzenia badań naukowych i kontynuowania edukacji na studiach doktoranckich oraz do zdobywania odpowiednich specjalizacji regulujących awanse zawodowe pracowników służby zdrowia.
Ukończenie studiów stanowi podstawę do zatrudnienia we wszystkich placówkach logopedycznych resortu oświaty i zdrowia, mediach oraz prowadzenia prywatnej działalności w ramach usług logopedycznych.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku lub specjalności w przypadku zbyt małej liczby chętnych.
Zasady kwalifikacji
O przyjęcia na studia drugiego stopnia na kierunek logopedia mogą ubiegać się wyłącznie absolwenci kierunku logopedia lub logopedia z audiologią lub pokrewnego kierunku studiów, posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela, uzyskane zgodnie z przepisami prawa określonymi standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Za kierunki pokrewne uważa się kierunki z uprawnieniami nauczycielskimi: logopedia ogólna z różnymi specjalnościami np. logopedią kliniczną, logopedię szkolną oraz specjalności logopedyczne na kierunkach filologicznych, pedagogicznych, medycznych (np. język polski z logopedią, nauczanie wczesnoszkolne z logopedią, pedagogika specjalna z logopedią.
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje ranking ocen z:
- dyplomów - w przypadku absolwentów kierunku logopedia lub logopedia z audiologią,
albo
- rozmowy kwalifikacyjnej - w przypadku absolwentów kierunków pokrewnych.
Osoby, które z tytułu ukończonych studiów mają wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, proszone są o kontakt z Działem Organizacji Studiów, tel. 25/643 19 21, 643 19 24.
Terminy rozmów kwalifikacyjnych
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w budynku Wydziału Nauk Humanistycznego przy ul. Żytniej 39 w terminie określonym na stronie startowej programu IRK.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Kandydat po dokonaniu rejestracji w systemie IRK zobowiązany jest do złożenia (w formie papierowej), kompletu wymaganych dokumentów.
Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia - mimo, iż kandydat dokonał ważnej rejestracji i wniósł wymaganą opłatę rekrutacyjną.
Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Przykładowe zagadnienia na rozmowę kwalifikacyjną
- Podstawy językoznawstwa (charakterystyka podsystemów języka, terminy: morfem, fonem, zdanie i inne jednostki składniowe oraz tekst, dyskurs, dialog, narracja, komunikacja językowa, kompetencja językowa oraz komunikacyjna i odpowiednie sprawności).
- Anatomia, fizjologia i patologia aparatu mowy, m.in. wady zgryzu, nieprawidłowa budowa wędzidła, języka.
- Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu.
- Klasyfikacje zaburzeń mowy (przyczynowe, objawowe i przyczynowo-objawowe).
- Rozwój mowy dziecka (model L. Kaczmarka, P. Smoczyńskiego, J. Porayskiego-Pomsty i in.).
- Opóźnienie rozwoju mowy – przyczyny, objawy, patomechanizm.
- Wady wymowy – przyczyny, objawy, metody wywoływania głosek.
- Niepłynność mówienia – przyczyny, objawy, rodzaje i formy terapii.
- Zaburzenia słuchu – przyczyny, objawy, diagnoza i terapia audiologiczna.
- Afazja – przyczyny, objawy, rodzaje, diagnostyka, programy terapii.
- Dyzartria – opis, objawy, leczenie.
- Autyzm – przyczyny, objawy, diagnostyka, programy terapii.
- Trudności w czytaniu i pisaniu – przyczyny, objawy, diagnostyka, metody terapii.
- Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – definicja, funkcje słuchowe, objawy CAPD, diagnoza, terapia.
- Słuch fonemowy – definicja, objawy zaburzeń i terapia.
- Oligofazja – przyczyny, stopnie niepełnosprawności intelektualnej i ich charakterystyka.
- Zaburzenia mowy o podłożu genetycznym na przykładzie zespołu Downa, zespołu Retta, zespołu Angelmana, zespołu Williamsa.
- Psychiatryczne uwarunkowania zaburzeń mowy na przykładzie ADHD, zaburzeń zachowania, schizofrenii, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, zespołów otępiennych.
- Żucie i połykanie – norma i patologia.
- Problematyka wielojęzyczności – rodzaje, diagnoza kompetencji językowych u osób wielojęzycznych.
- Zasady dykcji i techniki mówienia.