Code | UPH-WH-PPW-SJ |
---|---|
Organizational unit | Wydział Nauk Społecznych |
Field of studies | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Unitary (first+second cycle) |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 5 lat |
Recruitment committee address | Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69, 0.70 |
Office opening hours | informacje na stronie głównej programu IRK |
WWW address | https://ws.uws.edu.pl/ |
Required document | |
Ask a question |
Opis kierunku
Studia jednolite magisterskie (5–letnie) na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowane są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie (5-letnie) o profilu ogólnoakademickim zdobywa szeroką wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne oraz merytoryczne i metodyczne kwalifikacje zawodowe. W pogłębionym stopniu zna i rozumie fakty, teorie, metody stosowane w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz złożone zależności występujące pomiędzy nimi. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu uwarunkowań działalności nauczycielskiej mającej na celu umożliwienie dzieciom i innym powiązanym edukacyjnie podmiotom prawidłowe funkcjonowanie w społecznie oczekiwanych rolach na miarę ich potrzeb i możliwości. Potrafi wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy będące w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin, samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców. Jest gotów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły, podejmowania decyzji, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy.
Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada przygotowanie w zakresie:
- przygotowania psychologiczno-pedagogicznego;
- przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkoły podstawowej, jako przygotowania do integracji treści nauczania;
- wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
- podstaw dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;
- metodyki poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów;
- pracy z dzieckiem lub uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;
- organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultury przedszkola i szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami;
- podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli;
- kultury języka;
- praktyk zawodowych;
- metodologii badań naukowych.
Program studiów ma charakter modułowy i zakłada ścisły związek przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji, a także takich, które spełniają oczekiwania pracodawców. Program uwzględnia aktualne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna otrzymuje tytuł magistra i uzyskuje przygotowanie pedagogiczne i uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej). Jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach trzeciego stopnia.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku zbyt małej liczby chętnych.
Podstawa rekrutacji
Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma kandydat, liczona jest jako suma punktów z dwóch przedmiotów spośród: biologia, geografia, historia, język obcy, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie.
Przedmioty, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu punktów wskazuje kandydat w momencie rejestracji w systemie IRK.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą (od 2005 do 2024 r.)
Podstawą kwalifikacji są wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego przeliczone na punkty w następujący sposób:
- liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie podstawowym, według zasady 1%=0,5 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, według zasady 1%=1 pkt.
W związku z powyższym kandydat może uzyskać do 100 punktów z jednego przedmiotu.
Zapis "zwolniony" na świadectwie maturalnym uzyskany w części zewnętrznej egzaminu jest równoznaczny z uzyskaniem przez kandydata maksymalnej liczby punktów.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Podstawą kwalifikacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna albo część ustna) przeliczone na punkty zgodnie z zasadą:
6,0 – 100 pkt
5,0 – 90 pkt
4,0 – 70 pkt
3,0 – 50 pkt
2,0 – 30 pkt
Ostateczny wynik z danego przedmiotu obliczany jest wg zasady wynik x 0,8.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną
W przypadku, jeśli kandydat posiada wynik bez określenia poziomu zdanego egzaminu, wynik ten zostanie przeliczony wg zasady wynik x 0,8.
Sposób przeliczania wyników uzyskanych na maturze przez kandydata oraz ustalania na ich podstawie końcowego wyniku postępowania kwalifikacyjnego, decydującego o miejscu kandydata na liście rankingowej, dostosowany jest do systemu oceniania i obliczania wyników kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny w Polsce.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą międzynarodową (IB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:Egzamin IB / Egzamin maturalny (nowa matura)
7 pkt – 100 %
6 pkt – 90 %
5 pkt – 75 %
4 pkt – 60 %
3 pkt – 45 %
2 pkt – 30 %
Wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie HL (higher level) jest traktowany jako wynik na poziomie rozszerzonym, natomiast wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie SL (standard level) jest traktowany jako wynik na poziomie podstawowym.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą europejską (EB)
Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:
Egzamin EB / Egzamin maturalny (nowa matura)
9,00 - 10,00 – 100 %
8,00 - 8,99 – 90 %
7,50 - 7,99 – 75 %
7,00 - 7,49 – 60 %
6,00 - 6,99 – 45 %
5,00 - 5,99 – 30 %
Wynik z matury EB - końcowy z danego przedmiotu realizowanego w zakresie 4-5 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom rozszerzony, a wynik końcowy z przedmiotu realizowanego w zakresie 2-3 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom podstawowy. Pod uwagę brane będą jedynie wyniki z przedmiotów, które uwzględniają ocenę z egzaminu maturalnego.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Dotyczy laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego:
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Geograficznej,
- Olimpiady Historycznej,
- Olimpiady Języka Angielskiego,
- Olimpiady Języka Niemieckiego,
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
- Olompiady Matematycznej,
- Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Kandydat zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów. Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia. Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata przy ul. Żytniej 39, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.