Kod | PD-WH-FPL-PSNWWRD |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa |
Kierunek studiów | Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Limit miejsc | 25 |
Czas trwania | 3 semestry |
Adres komisji rekrutacyjnej | Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, ul. Żytnia 39, pokój 3. 41, 3.16 Kierownik: prof. dr hab. Alina Maciejewska, tel. 25 643 18 70, alina.maciejewska@uph.edu.pl obsługa administracyjna studiów: mgr Beata Kapitan tel. 25 6431882 ipin@uph.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | Sekretariat IJiL, pon-pt w godz. 8.00 – 15.00 (dokumenty przyjmuje Sekretariat IJiL od 14.09.2020) |
Adres WWW | http://www.ijil.uph.edu.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie w związku z tymi studiami |
Opis studiów
Studia trwają trzy semestry (ogólna liczba godzin 405, w tym 40 godzin praktyk w różnych placówkach prowadzących leczenie zaburzeń neurologicznych, gabinetach terapii usprawniającej rozwój psychomotoryczny dzieci oraz w placówkach prowadzących diagnozę i terapię neurologopedyczną). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.
Cele kształcenia
Podyplomowe Studia Neurologopedii z Wczesnym Wspomaganiem Rozwoju Dziecka są studiami specjalnościowymi, które pozwalają uzyskać logopedom tytuł zawodowy neurologopedy i specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania dziecka. Gwarantują uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy, programowania i prowadzenia terapii neurologopedycznej oraz kształtowania sprawności komunikacyjnych, kulturowych, społecznych itp. osób z zaburzeniami komunikacji językowej, rozwoju mowy, problemami neurologicznymi, psychiatrycznymi osób w różnym wieku. Przygotowują do pracy w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych, dostarczają wiedzy i umiejętności w zakresie wspomagania rozwoju dziecka oraz opieki nad rodziną pacjenta. To studia interdyscyplinarne obejmujące dziedziny nauk humanistycznych, społecznych, medycznych oraz nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej.
Przedmioty, które realizowane są w modułach:
- interdyscyplinarne podstawy neurologopedii,
- neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy,
- metody wspomagające rozwój dziecka i metody terapii neurologopedycznej,
- moduł dyplomowy.
Moduły prowadzą naukowcy z różnych ośrodków akademickich doświadczonych w kształceniu neurologopedów oraz specjaliści, czyli doświadczeni lekarze neurolodzy, pediatrzy, gerontolodzy, psychiatrzy, fizjoterapeuci i praktycy-neurologopedzi.
Plan studiów
Semestr 1.
Podstawy neurolingwistyki
Neurologia dziecięca
Neuroanatomia i neurofizjologia
Metody diagnozowania neurologicznego
Neonatologia
Terapia neurologopedyczna dzieci z zespołem wad wrodzonych
Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka z deficytami OUN
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Metody rehabilitacji, masaż niemowlęcia
Semestr 2.
Neuropsychologiczna diagnoza zaburzeń mowy
Podstawy genetyki w zaburzeniach mowy i zaburzeniach rozwojowych
Zaburzenia rozwojowe o podłożu metabolicznym
Autyzm i Zespół Aspergera - postępowanie neurologopedyczne
Alalia i niedokształcenie mowy o typie afazji - postępowanie neurologopedyczne
Afazja - postępowanie neurologopedyczne
Metody wspomagające diagnozę i terapię neurologopedyczną
Karmienie kliniczne
Praktyka logopedyczna
Semestr 3.
Neurologia wieku podeszłego. Gerontologopedia - postępowanie neurologopedyczne
Jąkanie - postępowanie neurologopedyczne
Dyzartria - postępowanie neurologopedyczne
Diagnoza i terapia neurologopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Diagnoza i terapia neurologopedyczna osób z zaburzeniami psychiatrycznymi
Programowanie postępowania neurologopedycznego
Seminarium dyplomowe
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Dziecko z FAS
Neurologopeda w zespołach diagnostyczno-terapeutycznych, wspomagania rozwoju i w rodzinie pacjenta
Praktyka logopedyczna
Wykład otwarty (realizacja w trakcie całego okresu studiów)
Wymagane dokumenty
- podanie o przyjęcie na studia (wydruk z systemu IRK),
- dyplom ukończenia studiów jednolitych magisterskich lub drugiego stopnia z zastrzeżeniem, że kandydat musi posiadać wykształcenie logopedyczne – ukończoną specjalność logopedyczną (wymiar godz. nie mniej niż 1200) lub ukończone studia podyplomowe logopedyczne (wymiar godz. nie mniej niż 600).
Kandydat składając dokumenty jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia studia podyplomowe (oryginał dokumentu do wglądu).
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznastwa i Literaturoznastwa.
.