Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagogika specjalna, studia stacjonarne jednolite magisterskie

Szczegóły
Kod UPH-WH-PES-SJ
Jednostka organizacyjna Wydział Nauk Społecznych
Kierunek studiów Pedagogika specjalna
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Jednolite magisterskie
Języki wykładowe polski
Czas trwania 5 lat
Adres komisji rekrutacyjnej Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69, 0.70
Godziny otwarcia sekretariatu informacje na stronie głownej programu IRK
Adres WWW https://ws.uws.edu.pl
Wymagany dokument
  • Matury
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Opis kierunku

Ważne!
Drodzy Kandydaci, informujemy, że od 1 września 2022 r. w każdej placówce oświatowej jest wymóg zatrudnienia pedagogów specjalnych. Kierunek pedagogika specjalna gwarantuje zatem stabilne miejsce pracy i możliwości wszechstronnego rozwoju.
Studia 5-letnie jednolite magisterskie na kierunku pedagogika specjalna realizowane są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Studia przygotowują absolwenta do samodzielnego podejmowana decyzji oraz krytycznej oceny planowanych działań w zakresie podejmowania aktywności na rzecz włączania społecznego osób zagrożonych wykluczeniem i wykluczonych ze względu na ich specjalne potrzeby wynikające z rozwoju psychospołecznego i możliwości. Absolwent jest gotowy do współdziałania i współpracy w zespołach którymi kieruje, i organizacji w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań. Jest wyposażony w wiedzę i umiejętności pozwalające na diagnozowanie różnorodnych obszarów problemowych; projektowanie oddziaływań terapeutycznych, pomocowych, rewalidacyjnych i resocjalizacyjnych oraz ich ewaluowanie i ocenę efektywności. Potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy będące w obszarach zainteresowań pedagogiki specjalnej w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach.
Po ukończeniu studiów absolwent:
- posiada wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz podstawową wiedzę z obszaru pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii, biomedycznych podstaw rozwoju, prawnych podstaw edukacji, rewalidacji, resocjalizacji i terapii;
- posiada umiejętności metodyczne niezbędne do pracy z osobami wymagającymi zindywidualizowania procesu kształcenia oraz innych działań wynikających z potrzeb i możliwości osób zagrożonymi wykluczeniem i wykluczonych;
- posiada umiejętności samodzielnego projektowania działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych, zarządzania działalnością oświatową oraz współpracy z instytucjami i organizacjami;
- posiada kompetencje społeczne istotne dla zawodowego funkcjonowania w charakterze pedagoga specjalnego.
Absolwent posiada przygotowanie profesjonalne w zakresie wybranego modułu do wyboru. Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru modułu nabywają kwalifikacje z zakresu edukacji włączającej. Wszystkie oferowane moduły specjalnościowe dają przygotowanie pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela.
Proponowane moduły do wyboru:
o    edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
o    pedagogika resocjalizacyjna;
o    wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Absolwent modułu edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną uzyskuje przygotowanie pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga specjalnego. Absolwent przygotowany jest do prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną z współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną. Uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie m.in.: wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością, wieloprofilowej terapii oraz metodyki kształcenia specjalnego i rehabilitacji. Absolwent potrafi przeciwdziałać marginalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, przedstawiać ich potrzeby, możliwości i ograniczenia. Po ukończeniu studiów absolwenci przygotowani są do pracy w charakterze nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, w charakterze pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, pedagoga specjalnego – terapeuty w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych. Absolwenci mogą podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
Absolwent modułu pedagogika resocjalizacyjna uzyskuje przygotowanie pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga specjalnego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne do pracy w placówkach oświatowych (np. szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej) w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych i specjalnych, w ośrodku pomocy społecznej, stowarzyszeniach i fundacjach, realizujących zadania pomocowo-terapeutyczne na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i rodzin. Ponadto jest przygotowany do diagnozy i terapii zaburzeń zachowania oraz wybranych zaburzeń w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym dzieci i młodzieży, prowadzenia grup socjoterapeutycznych oraz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Absolwent może podjąć pracę w charakterze pedagoga szkolnego, nauczyciela współorganizującego kształcenie, wychowawcy – pedagoga w świetlicy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, wychowawcy – pedagoga w placówkach socjalizacyjnych, wychowawczych, poprawczych i resocjalizacyjnych, schroniskach dla nieletnich, policyjnej izbie dziecka w charakterze specjalisty w wydziale do spraw nieletnich w policji, powiatowym centrum pomocy rodzinie oraz w instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji i przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym. Jest przygotowany również do pracy w stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką a także resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Absolwent studiów przygotowany jest do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w zakresie profilaktyki społecznej, diagnozy i korygowania zachowań oraz pedagogiki penitencjarnej.
Absolwent modułu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest przygotowany do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Absolwent posiada kompetencje w zakresie wieloprofilowej diagnozy, rehabilitacji i profilaktyki oraz wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością. Absolwent przygotowany jest do ustalania (na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka) kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka; nawiązywania współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb; opracowywania i realizowania z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania (z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu), koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka; analizowania skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzania zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania (stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny) oraz planowania dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może podjąć pracę w placówkach realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (przedszkola, żłobki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, szkoły specjalne), pracy w charakterze terapeuty – pedagoga specjalnego w zespołach wczesnego wspomagania, placówkach wczesnej interwencji oraz w zakresie opieki nad małym dzieckiem (żłobki, centra wsparcia rodziny). Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku lub modułu w przypadku zbyt małej liczby chętnych.


Podstawa rekrutacji

Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma kandydat, liczona jest jako suma punktów z dwóch przedmiotów spośród: biologia, geografia, historia, język obcy, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie.

Przedmioty, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu punktów wskazuje kandydat w momencie rejestracji w systemie IRK.

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą (od 2005 do 2024 r.)

Podstawą kwalifikacji są wyniki z części  pisemnej egzaminu maturalnego przeliczone na punkty w następujący sposób:

  •     liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie  podstawowym, według zasady 1%=0,5 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, według zasady 1%=1 pkt.

W związku z powyższym kandydat może uzyskać do 100 punktów z jednego przedmiotu.
Zapis "zwolniony" na świadectwie maturalnym uzyskany w części zewnętrznej egzaminu jest równoznaczny z uzyskaniem przez kandydata maksymalnej liczby punktów.

Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą

Podstawą kwalifikacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna albo część ustna) przeliczone na punkty zgodnie z zasadą:
  6,0 – 100 pkt
  5,0 – 90 pkt
  4,0 – 70 pkt
  3,0 – 50 pkt
  2,0 – 30 pkt
Ostateczny wynik z danego przedmiotu obliczany jest wg zasady wynik x 0,8.

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną

omisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników.

Podstawą rekrutacji są przedmioty maturalne na poziomie odpowiadającym poziomowi podstawowemu albo rozszerzonemu na egzaminie maturalnym. W przypadku braku możliwości zdawania przez kandydata przedmiotu maturalnego wymaganego w procesie rekrutacji, komisja rekrutacyjna może uwzględnić wynik z innego równoważnego przedmiotu maturalnego zdawanego przez kandydata.
W przypadku, jeśli kandydat posiada wynik bez określenia poziomu zdanego egzaminu, wynik ten zostanie przeliczony wg zasady wynik x 0,8.
Sposób przeliczania wyników uzyskanych na maturze przez kandydata oraz ustalania na ich podstawie końcowego wyniku postępowania kwalifikacyjnego, decydującego o miejscu kandydata na liście rankingowej, dostosowany jest do systemu oceniania i obliczania wyników kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny w Polsce.

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą międzynarodową (IB)

Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:
 Egzamin IB /   Egzamin maturalny (nowa matura)
     7 pkt         –    100 %
     6 pkt         –      90 %
     5 pkt         –      75 %
     4 pkt         –      60 %
     3 pkt         –      45 %
     2 pkt         –      30 %
Wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie HL (higher level) jest traktowany jako wynik na poziomie rozszerzonym, natomiast wynik z danego przedmiotu zdawanego na poziomie SL (standard level) jest traktowany jako wynik na poziomie podstawowym.

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą europejską (EB)

Komisja rekrutacyjna, po złożeniu przez kandydata wymaganych dokumentów, dokonuje przeliczenia punktów/wyników z wybranego przedmiotu objętego egzaminem maturalnym, indywidualnie dla każdego kandydata, w następujący sposób:
 Egzamin EB /  Egzamin maturalny (nowa matura)
     9,00 - 10,00      –    100 %
     8,00 -   8,99      –      90 %
     7,50 -   7,99      –      75 %
     7,00 -   7,49      –      60 %
     6,00 -   6,99      –      45 %
     5,00 -   5,99      –      30 %
Wynik z matury EB - końcowy z danego przedmiotu realizowanego w zakresie 4-5 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom rozszerzony, a wynik końcowy z przedmiotu realizowanego w zakresie 2-3 godzin tygodniowo traktowany jest jako poziom podstawowy. Pod uwagę brane będą jedynie wyniki z przedmiotów, które uwzględniają ocenę z egzaminu maturalnego.

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Dotyczy laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego:

  • Olimpiady Biologicznej,
  • Olimpiady Geograficznej,
  • OLimpiady Historycznej,
  • Olimpiady Języka Angielskiego,
  • Olimpiady Języka Niemieckiego,
  • Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
  • Olimpiady Matematycznej,
  • Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.

Miejsce ogłoszenia wyników

Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.

Wymagane dokumenty

Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.

Kandydat zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów. Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia. Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata przy ul. Żytniej 39, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.