Logopedia, studia stacjonarne II stopnia
W mocy od: 8 maja 2024
Zasady kwalifikacji
Zasady kwalifikacji
O przyjęcia na studia drugiego stopnia na kierunek logopedia mogą ubiegać się wyłącznie absolwenci kierunku logopedia lub logopedia z audiologią lub pokrewnego kierunku studiów, posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela, uzyskane zgodnie z przepisami prawa określonymi standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Za kierunki pokrewne uważa się kierunki z uprawnieniami nauczycielskimi: logopedia ogólna z różnymi specjalnościami np. logopedią kliniczną, logopedię szkolną oraz specjalności logopedyczne na kierunkach filologicznych, pedagogicznych, medycznych (np. język polski z logopedią, nauczanie wczesnoszkolne z logopedią, pedagogika specjalna z logopedią.
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje ranking ocen z:
- dyplomów - w przypadku absolwentów kierunku logopedia lub logopedia z audiologią,
albo
- rozmowy kwalifikacyjnej - w przypadku absolwentów kierunków pokrewnych.
Osoby, które z tytułu ukończonych studiów mają wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, proszone są o kontakt z Działem Organizacji Studiów, tel. 25/643 19 21, 643 19 24.
Terminy rozmów kwalifikacyjnych
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w budynku Wydziału Nauk Humanistycznego przy ul. Żytniej 39 w terminie określonym na stronie startowej programu IRK.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Kandydat po dokonaniu rejestracji w systemie IRK zobowiązany jest do złożenia (w formie papierowej), kompletu wymaganych dokumentów.
Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia - mimo, iż kandydat dokonał ważnej rejestracji i wniósł wymaganą opłatę rekrutacyjną.
Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Przykładowe zagadnienia na rozmowę kwalifikacyjną
- Podstawy językoznawstwa (charakterystyka podsystemów języka, terminy: morfem, fonem, zdanie i inne jednostki składniowe oraz tekst, dyskurs, dialog, narracja, komunikacja językowa, kompetencja językowa oraz komunikacyjna i odpowiednie sprawności).
- Klasyfikacje zaburzeń mowy (językoznawcze, medyczne, przyczynowo-objawowe).
- Klasyfikacje wad wymowy (L. Kaczmarek, T. Kania, B. Ostapiuk i in.).
- Rozwój mowy dziecka (model L. Kaczmarka, M. Zarębiny i in.).
- Zaburzenia rozwoju mowy (specyficzne i niespecyficzne, alalie, SLI) – postępowanie logopedyczne.
- Wady wymowy – postępowanie logopedyczne.
- Niepłynność mówienia – postępowanie logopedyczne.
- Zaburzenia słuchu – przyczyny, objawy, diagnostyka, postępowanie logopedyczne.
- Afazja – przyczyny, objawy, diagnostyka, postępowanie logopedyczne.
- Autyzm – przyczyny, objawy, diagnostyka, postępowanie logopedyczne.
- Trudności w czytaniu i pisaniu – przyczyny, objawy, diagnostyka, postępowanie logopedyczne.
- Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.
- Neurologiczne przyczyny zaburzeń mowy.
- Psychiatryczne uwarunkowania zaburzeń mowy.
- Anatomia, fizjologia i patologia aparatu mowy.
- Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu – metody diagnostyczne.
- Dydaktyka postępowania logopedycznego.
- Metodyka postępowania logopedycznego.
- Zasady prawidłowej dykcji i techniki mówienia.
- Rozwój myślenia dziecka.