Kod | UPH-WH-PES-SJ |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek studiów | Pedagogika specjalna |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 5 lat |
Adres komisji rekrutacyjnej | Centralny Punkt Obsługi Kandydata, ul. Żytnia 39 (wejście główne od ul. Popiełuszki 9), pok. 0.69, 0.70 |
Godziny otwarcia sekretariatu | informacje na stronie głownej programu IRK |
Adres WWW | https://ws.uph.edu.pl |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis kierunku
Ważne!
Drodzy Kandydaci, informujemy, że od 1 września 2022 r. w każdym przedszkolu i szkole jest wymóg zatrudnienia pedagogów specjalnych. Kierunek pedagogika specjalna gwarantuje zatem stabilne miejsce pracy i możliwości wszechstronnego rozwoju.
Studia 5-letnie jednolite magisterskie na kierunku pedagogika specjalna realizowane są w oparciu o Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Studia przygotowują absolwenta do samodzielnego podejmowana decyzji oraz krytycznej oceny planowanych działań w zakresie podejmowania aktywności na rzecz włączania społecznego osób zagrożonych wykluczeniem i wykluczonych ze względu na ich specjalne potrzeby wynikające z rozwoju psychospołecznego i możliwości. Absolwent jest gotowy do współdziałania i współpracy w zespołach którymi kieruje, i organizacji w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań. Jest wyposażony w wiedzę i umiejętności pozwalające na diagnozowanie różnorodnych obszarów problemowych; projektowanie oddziaływań terapeutycznych, pomocowych, rewalidacyjnych i resocjalizacyjnych oraz ich ewaluowanie i ocenę efektywności. Potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy będące w obszarach zainteresowań pedagogiki specjalnej w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach.
Po ukończeniu studiów absolwent:
- posiada wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz podstawową wiedzę z obszaru pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii, biomedycznych podstaw rozwoju, prawnych podstaw edukacji, rewalidacji, resocjalizacji i terapii;
- posiada umiejętności metodyczne niezbędne do pracy z osobami wymagającymi zindywidualizowania procesu kształcenia oraz innych działań wynikających z potrzeb i możliwości osób zagrożonymi wykluczeniem i wykluczonych;
- posiada umiejętności samodzielnego projektowania działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych, zarządzania działalnością oświatową oraz współpracy z instytucjami i organizacjami;
- posiada kompetencje społeczne istotne dla zawodowego funkcjonowania w charakterze pedagoga specjalnego.
Absolwent posiada przygotowanie profesjonalne w zakresie wybranego modułu do wyboru. Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru modułu nabywają kwalifikacje z zakresu edukacji włączającej.
Proponowane moduły do wyboru od roku akademickiego:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- pedagogika resocjalizacyjna;
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Absolwent modułu edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną posiada przygotowanie pedagogiczne do pracy: na stanowisku nauczyciela uprawnionego do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w szkołach specjalnych oraz nauczyciela współorganizującego kształcenie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach kształcenia specjalnego, integracyjnego oraz ogólnego w charakterze pedagoga (oligofrenopedagoga), nauczyciela organizującego (wspomagającego) proces kształcenia uczniów ze SPE, pedagoga – terapeuty ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych, poradniach psychologiczno– pedagogicznych, w warsztatach terapii zajęciowej, domach pomocy społecznej, środowiskowych domach samopomocy. Absolwent uzyskuje przygotowanie w zakresie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania, wieloprofilowej terapii oraz metodyki kształcenia specjalnego i rehabilitacji.
Absolwent modułu pedagogika resocjalizacyjna posiada przygotowanie pedagogiczne do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym: w charakterze pedagoga szkolnego, nauczyciela współorganizującego kształcenie, wychowawcy – pedagoga w świetlicy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, wychowawcy – pedagoga w placówkach socjalizacyjnych, wychowawczych, poprawczych i resocjalizacyjnych, schroniskach dla nieletnich, policyjnej izbie dziecka w charakterze specjalisty w wydziale do spraw nieletnich w policji, powiatowym centrum pomocy rodzinie oraz w instytucjach powołanych do wykonywania zadań w zakresie resocjalizacji i przeciwdziałania patologii społecznej w środowisku otwartym. Jest przygotowany również do pracy w stowarzyszeniach oraz organizacjach zajmujących się profilaktyką a także resocjalizacją dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Absolwent studiów przygotowany jest do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w zakresie profilaktyki społecznej, diagnozy i korygowania zachowań oraz pedagogiki penitencjarnej. Ponadto jest przygotowany do diagnozy i terapii zaburzeń zachowania oraz wybranych zaburzeń w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym dzieci i młodzieży, prowadzenia grup socjoterapeutycznych oraz zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne do pracy w placówkach oświatowych (np. szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej) w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych i specjalnych, w ośrodku pomocy społecznej, stowarzyszeniach i fundacjach, realizujących zadania pomocowo-terapeutyczne na rzecz dzieci, młodzieży, rodziców i rodzin.
Absolwent modułu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest przygotowany do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Absolwent posiada kompetencje w zakresie wieloprofilowej diagnozy, rehabilitacji i profilaktyki oraz wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością. Absolwent przygotowany jest do ustalania (na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka) kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka; nawiązywania współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb; opracowywania i realizowania z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania (z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu), koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka; analizowania skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzania zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania (stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny) oraz planowania dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może podjąć pracę w placówkach realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (przedszkola, żłobki, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, szkoły specjalne).
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku lub modułu w przypadku zbyt małej liczby chętnych.
Podstawa rekrutacji
Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma kandydat, liczona jest jako suma punktów z dwóch przedmiotów spośród: biologia, geografia, historia, język obcy, język polski, matematyka, wiedza o społeczeństwie.
Przedmioty, które mają być brane pod uwagę przy obliczaniu punktów wskazuje kandydat w momencie rejestracji w systemie IRK.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą (od 2005 do 2023 r.)
Podstawą kwalifikacji są wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego przeliczone na punkty w następujący sposób:
- liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie podstawowym, według zasady 1%=1 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, pomnożona przez 2.
W związku z powyższym kandydat może uzyskać do 200 punktów z jednego przedmiotu.
Zapis "zwolniony" na świadectwie maturalnym uzyskany w części zewnętrznej egzaminu jest równoznaczny z uzyskaniem przez kandydata maksymalnej liczby punktów.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą
Podstawą kwalifikacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna i ustna) przeliczone na punkty zgodnie z zasadą:
- 6,0 – 100 pkt
- 5,0 – 90 pkt
- 4,0 – 70 pkt
- 3,0 – 50 pkt
- 2,0 – 30 pkt
Ostateczny wynik jest sumą punktów uzyskanych z przeliczenia ocen z danego przedmiotu na świadectwie dojrzałości. Kandydat może uzyskać do 200 punktów z jednego przedmiotu.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Z pominięciem postępowania kwalifikacyjnego przyjmowani są laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego:
- Olimpiady Biologicznej,
- Olimpiady Geograficznej,
- OLimpiady Historycznej,
- Olimpiady Języka Angielskiego,
- Olimpiady Języka Niemieckiego,
- Olimpiady Języka Rosyjskiego,
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
- Olimpiady Matematycznej,
- Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Kandydat zobowiązany jest do złożenia w wyznaczonym terminie kompletu wymaganych dokumentów. Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia. Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata przy ul. Żytniej 39, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.