Logopedia, studia stacjonarne II stopnia
In power from: 8 May 2024
Registration criteria
Zasady kwalifikacji
O przyjęcia na studia drugiego stopnia na kierunek logopedia mogą ubiegać się wyłącznie absolwenci kierunku logopedia lub logopedia z audiologią lub pokrewnego kierunku studiów, posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela, uzyskane zgodnie z przepisami prawa określonymi standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Za kierunki pokrewne uważa się kierunki z uprawnieniami nauczycielskimi: logopedia ogólna z różnymi specjalnościami np. logopedią kliniczną, logopedię szkolną oraz specjalności logopedyczne na kierunkach filologicznych, pedagogicznych, medycznych (np. język polski z logopedią, nauczanie wczesnoszkolne z logopedią, pedagogika specjalna z logopedią.
Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje ranking ocen z:
- dyplomów - w przypadku absolwentów kierunku logopedia lub logopedia z audiologią,
albo
- rozmowy kwalifikacyjnej - w przypadku absolwentów kierunków pokrewnych.
Osoby, które z tytułu ukończonych studiów mają wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, proszone są o kontakt z Działem Organizacji Studiów, tel. 25/643 19 21, 643 19 24.
Terminy rozmów kwalifikacyjnych
Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w budynku Wydziału Nauk Humanistycznego przy ul. Żytniej 39 w terminie określonym na stronie startowej programu IRK.
Miejsce ogłoszenia wyników
Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.
Wymagane dokumenty
Kandydat po dokonaniu rejestracji w systemie IRK zobowiązany jest do złożenia (w formie papierowej), kompletu wymaganych dokumentów.
Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia - mimo, iż kandydat dokonał ważnej rejestracji i wniósł wymaganą opłatę rekrutacyjną.
Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.
Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.
Przykładowe zagadnienia na rozmowę kwalifikacyjną
- Podstawy językoznawstwa (charakterystyka podsystemów języka, terminy: morfem, fonem, zdanie i inne jednostki składniowe oraz tekst, dyskurs, dialog, narracja, komunikacja językowa, kompetencja językowa oraz komunikacyjna i odpowiednie sprawności).
- Anatomia, fizjologia i patologia aparatu mowy, m.in. wady zgryzu, nieprawidłowa budowa wędzidła, języka.
- Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu.
- Klasyfikacje zaburzeń mowy (przyczynowe, objawowe i przyczynowo-objawowe).
- Rozwój mowy dziecka (model L. Kaczmarka, P. Smoczyńskiego, J. Porayskiego-Pomsty i in.).
- Opóźnienie rozwoju mowy – przyczyny, objawy, patomechanizm.
- Wady wymowy – przyczyny, objawy, metody wywoływania głosek.
- Niepłynność mówienia – przyczyny, objawy, rodzaje i formy terapii.
- Zaburzenia słuchu – przyczyny, objawy, diagnoza i terapia audiologiczna.
- Afazja – przyczyny, objawy, rodzaje, diagnostyka, programy terapii.
- Dyzartria – opis, objawy, leczenie.
- Autyzm – przyczyny, objawy, diagnostyka, programy terapii.
- Trudności w czytaniu i pisaniu – przyczyny, objawy, diagnostyka, metody terapii.
- Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – definicja, funkcje słuchowe, objawy CAPD, diagnoza, terapia.
- Słuch fonemowy – definicja, objawy zaburzeń i terapia.
- Oligofazja – przyczyny, stopnie niepełnosprawności intelektualnej i ich charakterystyka.
- Zaburzenia mowy o podłożu genetycznym na przykładzie zespołu Downa, zespołu Retta, zespołu Angelmana, zespołu Williamsa.
- Psychiatryczne uwarunkowania zaburzeń mowy na przykładzie ADHD, zaburzeń zachowania, schizofrenii, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, zespołów otępiennych.
- Żucie i połykanie – norma i patologia.
- Problematyka wielojęzyczności – rodzaje, diagnoza kompetencji językowych u osób wielojęzycznych.
- Zasady dykcji i techniki mówienia.