Logopedia, studia stacjonarne II stopnia


In power from: 8 May 2024

Registration criteria

Zasady kwalifikacji

O przyjęcia na studia drugiego stopnia na kierunek logopedia mogą ubiegać się wyłącznie absolwenci kierunku logopedia lub logopedia z audiologią lub  pokrewnego kierunku studiów, posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela, uzyskane zgodnie z przepisami prawa określonymi standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Za kierunki pokrewne uważa się kierunki z uprawnieniami nauczycielskimi: logopedia ogólna z różnymi specjalnościami np. logopedią kliniczną, logopedię szkolną oraz specjalności logopedyczne na kierunkach filologicznych, pedagogicznych, medycznych (np. język polski z logopedią, nauczanie wczesnoszkolne z logopedią, pedagogika specjalna z logopedią.

Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje ranking ocen z:

albo

Osoby, które z tytułu ukończonych studiów mają wątpliwości co do uzyskanych uprawnień, proszone są o kontakt z Działem Organizacji Studiów, tel. 25/643 19 21, 643 19 24.

Terminy rozmów kwalifikacyjnych

Rozmowa kwalifikacyjna odbędzie się w budynku Wydziału Nauk Humanistycznego przy ul. Żytniej 39  w terminie określonym na stronie startowej programu IRK.

Miejsce ogłoszenia wyników

 Wyniki rekrutacji będą dostępne w systemie IRK, na koncie każdego zarejestrowanego kandydata.

Wymagane dokumenty

Kandydat po dokonaniu rejestracji w systemie IRK zobowiązany jest do złożenia (w formie papierowej), kompletu wymaganych dokumentów.
Niespełnienie tego warunku oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia - mimo, iż kandydat dokonał ważnej rejestracji i wniósł wymaganą opłatę rekrutacyjną.
Dokumenty przyjmowane są w Centralnym Punkcie Obsługi Kandydata, w terminach określonych na stronie startowej programu IRK.

Wykaz wymaganych dokumentów można pobrać tutaj.

Przykładowe zagadnienia na rozmowę kwalifikacyjną

  1. Podstawy językoznawstwa (charakterystyka podsystemów języka, terminy: morfem, fonem, zdanie i inne jednostki składniowe oraz tekst, dyskurs, dialog, narracja, komunikacja językowa, kompetencja językowa oraz komunikacyjna i odpowiednie sprawności).
  2. Anatomia, fizjologia i patologia aparatu mowy, m.in. wady zgryzu, nieprawidłowa budowa wędzidła, języka.
  3. Anatomia, fizjologia i patologia narządu słuchu.
  4. Klasyfikacje zaburzeń mowy (przyczynowe, objawowe i przyczynowo-objawowe).
  5. Rozwój mowy dziecka (model L. Kaczmarka, P. Smoczyńskiego, J. Porayskiego-Pomsty i in.).
  6. Opóźnienie rozwoju mowy – przyczyny, objawy, patomechanizm.
  7. Wady wymowy – przyczyny, objawy, metody wywoływania głosek.
  8. Niepłynność mówienia – przyczyny, objawy, rodzaje i formy terapii.
  9. Zaburzenia słuchu – przyczyny, objawy, diagnoza i terapia audiologiczna.
  10. Afazja – przyczyny, objawy, rodzaje, diagnostyka, programy terapii.
  11. Dyzartria – opis, objawy, leczenie.
  12. Autyzm – przyczyny, objawy, diagnostyka, programy terapii.
  13. Trudności w czytaniu i pisaniu – przyczyny, objawy, diagnostyka, metody terapii.
  14. Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – definicja, funkcje słuchowe, objawy CAPD, diagnoza, terapia.
  15. Słuch fonemowy – definicja, objawy zaburzeń i terapia.
  16. Oligofazja – przyczyny, stopnie niepełnosprawności intelektualnej i ich charakterystyka.
  17. Zaburzenia mowy o podłożu genetycznym na przykładzie zespołu Downa, zespołu Retta, zespołu Angelmana, zespołu Williamsa.
  18. Psychiatryczne uwarunkowania zaburzeń mowy na przykładzie ADHD, zaburzeń zachowania, schizofrenii, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, zespołów otępiennych.
  19. Żucie i połykanie – norma i patologia.
  20. Problematyka wielojęzyczności – rodzaje, diagnoza kompetencji językowych u osób wielojęzycznych.
  21. Zasady dykcji i techniki mówienia.